Kobieca zmysłowość- Pola Negri

Przeglądając stare zdjęcia dopada mnie nostalgia. Myślę wtedy, że to co przeszłe już nigdy nie wróci, a nam pozostanie apetyt, który nie będzie zaspokojony. Mam nadzieje, że moje obawy są bezzasadne i będziemy czerpać z historii to co najlepsze. Życie mężczyzny to niekończąca się gonitwa, która ma na celu realizację nawet najambitniejszych celów. W tym wszystkim swoje nadrzędne miejsce mają kobiety, które są naszym motorem napędowym. Piękniejsza część czytelników bloga zapewne odczuwa lekki niedosyt, gdyż temat kobiecej elegancji był w ostatnim czasie potraktowany przeze mnie z nieodpowiednią uwagą.

Dziś próba rehabilitacji, której celem będzie przybliżenie sylwetki kobiety, która na dobre zapisała się w dziejach szeroko rozumianej kultury i sztuki. Pola Negri- kobieta wulkan, po dziś dzień elektryzuje i nasyca naszą potrzebę piękna. Mógłbym tak długo, ale czas przejść do istoty artykułu.

Źródło zdjęć: Google


negripola04


Bohaterka mojego wpisu właściwie nazywała się Barbara Apolonia Chałupiec. Urodziła się 3 stycznia 1897 roku w Lipnie na ziemi Dobrzyńskiej. Tuż po aresztowaniu ojca Poli Negri przez Rosjan w 1902 roku matka wraz córką przenoszą się do Warszawy. Nieprzeciętny talent Poli jest już dostrzegalny w początkowej fazie dojrzewania, zatem matka posyła ją do szkoły baletowej, w której debiutuje w 1908 roku w ‘’Jeziorze Łabędzim’’. Rok 1911 jest przełomowy, gdyż dostaje się do Szkoły Aplikacyjnej (aktorskiej), a po roku debiutuje jako Pola Negri. Otóż pseudonim aktorski jest zaczerpnięty od włoskiej poetki, która fascynowała młodą Barbarę.

Pierwsze oceny kunsztu aktorskiego, po zagraniu w ‘’Ślubach panieńskich’’ Aleksandra Fredry, nie napawały optymizmem młodej aktorki. Przeważały opinie dość radykalne, twierdzące, że Barbarze brak odpowiednich predyspozycji. Krytyka tylko spotęgował ambicje aktorki. Kiedy Ryszard Ordyński wystawił w Warszawie pantomimę ‘’Sumurun’’, to Kazimierz Hulewicz polecił mu swoją uzdolnioną protegowaną. Moim zdaniem ten moment był punktem zwrotnym w jej karierze, która przeszła definitywne przeobrażenie. Sztuka ‘’Sumurun’’ wywindowała Barbarę na sam szczyt Warszawskiej sceny, a trzeba przyznać, że miała wtedy zaledwie siedemnaście lat.

Źródło zdjęć: Google


8 8d73ab5d-d7fc-4aca-a134-1c9c1bd6ed91 pola-negri-and-dogs


Początki

Rok 1914 jest wyjątkowy pod kątem pierwszych szlifów aktorskich Poli Negri. Debiutuje w ‘’Niewolnikach zmysłów’’ Jana Pawłowskiego według scenariusza Hulewicza. Dzięki serii dramatów apaszowskich zostaje okrzyknięta pierwszym polskim wampem ekranu. Przydomek jak na tamte czasy był kontrowersyjny, ale także dawał atut oryginalności młodej aktorce. Po wybuchu pierwszej wojny światowej i zajęciu Warszawy przez Niemców, filmy Hertza trafiają na rynek niemiecki. Niemiecka prasa z ogromnym uznaniem wypowiada się na temat gry Poli w ‘’Bestii’’ (1915 roku). Nawet obwołuje ją ‘’polską Astą Nielsen’’

Kolejny etapem w ścieżce aktorskiej jest przeprowadzka do Berlina. Paradoksalnie niemiecka kinematografia nie od razu potrafiła wykorzystać jej drzemiącego talentu. Punktem przełomowym jest poznanie Ernsta Lubistcha- aktora i gwiazdę kabaretu. Ernst wykazywał się potencjałem reżyserskim, którego styl daleki był od powielaniu oczywistych schematów, a które w ówczesnej kinematografii dominowały. Był postacią barwną, ale zmysł estetyczny był jego wyróżnikiem. Mówiono, że czego się nie dotknie, to przeobraża w przysłowiowe złoto. Umiejętność tą z czasem nazwano ‘’the Lubitsch touch’’(dotknięcie Lubitscha), która umożliwiła mu wyjazd do magicznego miejsca jakim było Hollywood. Wcześniej jednak, to nasza krajanka zadamawiała się w miejscu owianym taką sławą.

Źródło zdjęć: Google


1928 Pola Negri 3 Sinners

nr-7


Amerykański sen Poli Negri

Ernst Lubistch, o którym wspominałem w poprzednim wersie umożliwił wyjazd Poli dzięki filmom takim jak ‘’Oczom mumii Ma’’, który uznawany jest jako pierwsze arcydzieło Lubitscha. Prawdziwa kariera w Stanach zaczęła się od Madame Dubarry, którą  wyświetlono pod tytułem ‘’Passion’’. Znamienny jest fakt zauroczenia Polską aktorką bożyszcza kina jakim był Charls Chaplin. W nowojorskim porcie na pytanie dziennikarzy , co widział ciekawego w Europie, to bez zająknięcia odpowiedział-Polę Negri. Negri przybywa do Hollywood w 1922 roku z Paryża, w którym została namaszczona następczynią Sary Bernhardt.

Niestety początki kariery w Hollywood były wręcz analogiczne do tych, które miały miejsce w Niemczech. Ówczesne kino Hollywoodu było zachowawcze i nie potrafiło wykorzystać bagażu doświadczeń Poli z Europy. Wizerunek wampa wzbudzał skrajne emocje, które w znaczącej mierze kolidowały z progresem jej kariery. Niestety na efekty stagnacji zawodowej nie było trzeba długo czekać. Negri wdaje się w konflikt z Glorią Swanson, nazywaną wówczas ‘’królową Paramontu’’. Charakterność aktorki skutkowała odejściem Swanson z Paramontu, ale nie przekreślało to świetlanej przyszłości Poli Negri.

Sytuacja uległa diametralnej poprawie po przybyciu Ernsta Lubistcha, którego sprowadziła Mary Pickford marząca o metamorfozie wizerunkowej Negri. Niestety pierwszy film ‘’Rosita’’ na amerykańskiej ziemi okazał się totalną klapą. Mówiono w kuluarach, że wojaże Lubistcha i Negri w Hollywood szybko się skończą. Na szczęście po kompromitacji, z której wyciągnięto wnioski przyszedł czas na film ’’Cesarzowa’’ z 1924 roku, który przyniósł ogromny splendor obojgu. Następnie ‘’Hotel Imperial’’ w reżyserii Mauritza Stillera wywindował aktorkę na sam piedestał Hollywood. Niestety ta fascynacja nie trwała długo! Polę Negri można bez krzty przesady porównać do dzisiejszych celebrytów, którzy zrobią wszystko, aby być na językach ludzi. Kreowany wizerunek Negri bardzo nie podobał się amerykańskiej publiczności, która nie uznawała podobnych zachowań. Romans z Charlesem Chaplinem był tematem, który elektryzował opinię publiczną, choć sam zainteresowany definitywnie zaprzeczał tym pogłoskom.

Latem 1927 roku Negri wyjeżdża do Europy, aby w Paryżu poślubić gruzińskiego księcia Serge’a Mdivaniego.

Źródło zdjęć: Google


c043c0f5-6bd0-450f-894e-11e7a1a1021a f61d4aa3-d5e5-42fa-b593-7429db1234ea


Przełom w kinie

Kamieniem milowym w kinematografii było wprowadzenie dźwięku, który potęgował odczucia zmysłów. W 1931 roku, po rozwodzie z księciem, który zawłaszczył sobie znaczną ilość majątku Negri, aktorka wraca na scenę, a następnie na plan filmowy. Film Paula L. Steina ‘’Na rozkaz Kobiety’’ (1932)zostaje ogłoszony arcydziełem roku, ale to tyczy się wyłącznie Polski. Prasa odnotowała pojawienie nowej Marleny Dietrich, to porównanie było istnym policzkiem dla Negri. Polka debiutowała na ekranie pięć lat wcześniej niż Dietrich, odnosząc światowe sukcesy w czasach, kiedy Niemka nie potrafiła się przebić na pierwszy plan.

Pola Negri przenosi się do Berlina. Ma na to wpływ niezaprzeczalnie brak ofert, które miały płynąć z Hollywood. W ciągu trzech lat występuje aż w siedmiu filmach. Publiczność wręcz zakochuje się w charyzmatycznej aktorce, a do grona jej wielbicieli należy sam Adolf Hitler. Miało to swoje negatywne konsekwencje bowiem minister propagandy  trzeciej rzeszy Joseph Goebbels naciska na nią, aby wystąpiła w filmie propagującym ideologię nazistowską. Aktorka ze znanym dla siebie wdziękiem uciekała od odpowiedzi, a kiedy propozycja została ponowiona udaje się do Francji.

Jej odizolowanie od dyktatury hitlerowskiej nie trwało długo. Po wkroczeniu wojsk nazistowskich do Paryża przedostaje się do Portugalii, skąd udało się jej wyjechać do Ameryki. W 1943 roku występuje w filmie ‘’Hi Diddle Diddle’’ w reżyserii Andrew L. Stone’a, ale mimo korzystnych opinii kolejnych propozycji nie widać na horyzoncie. ‘’Księżycowe porządki’’ (1964) jest ostatnim filmem, w którym Negri wzięła swój udział, a zagrała tam postać ekscentryczki. Niestety powrót po 20 latach okazał się jałowy i zaważył na decyzji wycofania się z hollywoodzkiego życia. Umarła w San Antonio w Teksasie  1 lipca 1987 roku.

Źródło zdjęć: Google


a438972d741d0d1ca8b4a65f78ecff9c640000


To jest ten moment wpisu, który wymaga refleksji i podsumowania. Dziś wyjątkowo proszę, aby każdy z Was odpowiedział sobie na pytanie kim dla niego była Pola Negri?! Kwintesencja kobiecości – stwierdzenie, które wpisane jest w życiorys bohaterki dzisiejszego artykułu.

Proszę poniżej o komentarze.

Pozdrawiam.

Rafał

 

3
9 Komentarzy
  • Adam D.
    Luty 5, 2017

    Raczej te czasy już nie wrócą, ale może żyć nadzieją, bo podobno umiera ostatnia.

    • Rafał
      Rafał
      Luty 5, 2017

      Adam, dziękuje za komentarz!

  • Krystian
    Luty 5, 2017

    Sexapil to broń kobieca. Tak śpiewał Bodo i z pewnością znał się na rzeczy. Kolejny wpis, którym jestem zaskoczony. Dobrze, że tematy na blogu są zróżnicowane.

    • Rafał
      Rafał
      Luty 5, 2017

      Bodo postać, którą warto promować. Niebawem na blogu znajdzie się materiał na temat Aleksandra Żabczyńskiego, który posiadał unikalny styl. Pozdrawiam!

  • Marzena
    Luty 6, 2017

    Panie Rafale dziękuje za wpis. Pola Negri należy do moich ulubionych aktorek.

  • Jan
    Luty 26, 2017

    Bardzo ciekawy artykuł. Pozdrawiam

  • Zbyszek
    Marzec 23, 2017

    Czy to już koniec tego bloga ? Miały być wpisy co tydzień nie ma przez 2 miesiące 🙁

  • Robert Gołoński
    Kwiecień 7, 2017

    Świetnie ujęte w słowa. Te zdjęcia.. ten styl, szkoda, że to już przeszłość, no ale nic. Chociaż można sobie popatrzeć 😉

  • Marcin
    Kwiecień 17, 2017

    Świetny artykuł, znałem postać, a raczej zarys jej z serialu „Bodo”. Dzięki temu wpisowi przybliżona została mi postać tej wielkiej aktorki.
    Dzięki, Pozdrawiam.

Co myślisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *